Hilverstroom start lokale campagne ‘Zet ‘m op 60!’

Lokale energiecoöperatie in actie om huishoudens simpel energie en geld te laten besparen

Vandaag start Energiecoöperatie Hilverstroom samen met het nieuwe Energiehuis Hilvarenbeek (gevestigd Vrijthof 11, opening 1 maart a.s.) de campagne ‘Zet ‘m op 60!’, om zoveel mogelijk CV-ketels op 60 graden te krijgen. De actie wordt landelijk ondersteund door Urgenda met radiospots, videos, social media, berichten in lokale media en een Winactie! 

Milko Huijben, werkgroep communicatie Hilverstroom: “De meeste cv-ketels staan standaard veel te heet ingesteld. Door de temperatuur van het verwarmingswater naar 60 graden terug te brengen, werkt je ketel efficiënter. Zo bespaar je veel gas en daarmee energie en geld. Dat kan oplopen tot wel 60 euro per jaar.” Hilverstroom is een van de energiecoöperaties die vandaag starten met deze landelijke actie. Huishoudens die hun ketel lager zetten kunnen ook nog duurzame prijzen winnen.

Energiecoöperatie: lokale duurzame energie zonder winstoogmerk

Hilverstroom is een van de 600 energiecoöperaties in Nederland. Deze lokale initiatieven wekken duurzame energie op zonder winstoogmerk, zoals met de 4 windmolens in het Burgerwindpark Spinderwind in Tilburg, waarin inwoners van Hilvarenbeek de grootste aandeelhouder zijn. Maar ook toekomstige zonneweideprojecten en het postcoderoos-initiatief in Baarschot, waarin burgers en bedrijven kunnen deelnemen. Al sinds de oprichting in 2012 promoot Hilverstroom besparing, vergroening en verduurzaming van energie. Dat is dan ook de reden dat Hilverstroom, samen met het Energiehuis Hilvarenbeek, meedoet aan de actie ‘Zet ‘m op 60!’ van Urgenda.

Cv-ketel op 60 graden: efficiënter gebruik, effectieve besparing

Een cv-ketel staat vanuit de fabriek standaard afgesteld op 85 graden, veel heter dan voor de meeste huizen nodig is. Met een simpele handeling is de temperatuur van het verwarmingswater (dus niet het warme douche- of kraanwater!) makkelijk naar 60 graden te brengen. Op website zetmop60.nl staan gratis korte en simpele instructiefilmpjes voor alle gangbare cv-ketels.

“Meestal is het niet meer dan een simpele draai aan de knop, waarmee je al gauw tientjes per jaar bespaart. Bovendien wordt je woning energiezuiniger, terwijl je comfort en warmte gelijk blijven. Een kleine moeite om iets goeds te doen voor het klimaat,” aldus Milko Huijben van Hilverstroom.

Campagne

Voor de campagne ‘Zet ‘m op 60!’ werkt Hilverstroom samen met Energiehuis Hilvarenbeek en Urgenda. Doel van de campagne is de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk terug te dringen. De campagne wordt onderschreven door vrijwel alle fabrikanten van cv-ketels. Ga naar campagnesite  https://zetmop60.nl/hilverstroom  en doe mee!

Huishoudens die meedoen aan de actie, maken kans op duurzame prijzen; als hoofdprijs betaalt Urgenda een jaar lang de energierekening. Doet een huishouden via de energiecoöperatie mee aan de actie, dan maakt de energiecoöperatie zelf ook nog kans op 2.500 euro.